Elkerülhetetlen az autóipar átalakulása - tömeges leépítésekkel ez már nem úszható meg - Túry Gábor cikke a KRTK Blogban
2021.05.14 | 16:05Több mint egy éve annak, hogy a Kínából származó COVID-19 vírus a világ legtöbb országába átterjedve teljesen megbénította a társadalmakat. A fertőzés terjedésének megakadályozására és az egészségügyi ellátórendszer összeomlásának megelőzésére a kormányzatok rendkívüli intézkedéseket hoztak. A lezárások miatt teljes ágazatok álltak le, vagy esett vissza jelentősen a teljesítményük. A válság visszavetette az autóipart is, amely hálózatba szerveződő globális beszállítói és értékesítési rendszeréből fakadóan kiterjedt társadalmi-gazdasági hatással jár. A következmények számbevétele mellett az ágazat azon kihívásaira, amelyek a jövő közlekedésével kapcsolatosak, kevesebb figyelem hárult.
"A növekvő városi népesség mobilitási igényét a jelenlegi egyéni közlekedésen alapuló rendszerben csak korlátozottan lehet kielégíteni. A jövőben relatíve kevesebb autóra lesz szükség a városokban, és azokat is másként fogjuk használni. A digitális technológiáknak köszönhetően a közlekedés-szervezés megváltoztatása lehetővé teszi a hatékonyabb közlekedést és ezáltal csökkenti az energiafelhasználást is. Az Európai Uniónak a közúti közlekedés jövőjével kapcsolatos négy legfontosabb célkitűzése a dekarbonizáció, a (hálózati) kapcsolódás, az önvezető rendszerek, valamint az autómegosztás elősegítése (European Commission 2019) is ezt a folyamatot szorgalmazza. A gépjárműfogalom elől elzárt övezetek – urban vehicle access restrictions – kiterjesztése tovább csökkenti a városi autóhasználatot. A mobilitás új formái és az értékesítés növekedésének az eddigiekhez képest előre jelezhető csökkenése további kihívás elé állítják az autógyártókat."
⮚ Tovább a teljes cikkre - portfolio.hu - 2021. május 14.
Címlapkép: Getty Images
Eseménynaptár
Kiemelt híreink
Az ″OTKA″ kutatási témapályázatok, a posztdoktori valamint fiatal kutatói kiválósági program 2021. évi nyertesei
A koronavírus okozta válsághelyzetben tovább nőtt a kutatói életpálya különböző szakaszaira kiírt OTKA-pályázatok keretösszege, hiszen a kutatások támogatására minden eddiginél nagyobb szükség van. Több mint 330 kutató és kutatócsoport nyert összesen 12 milliárd forint támogatást az elkövetkező 3 vagy 4 évre a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett alapkutatási pályázatokon. Az egyéni kutatókat és kutatócsoportokat megcélzó, úgynevezett OTKA-típusú programok a legkülönbözőbb kutatói kezdeményezésű projektek finanszírozásával, három pályázati kategóriában segítik a hazai tudományos élet legkiválóbb kutatóinak szakmai fejlődését, eredményeit és nemzetközi elismertségét.
- 2021.08.02.
- Tovább olvasom
Óvári Ágnes a Waste Management szakfolyóiratban megjelent új tanulmány társszerzője
This study focuses on a comprehensive sustainability assessment of the management of the organic fraction of municipal solid waste in Ghent (Belgium), Hamburg (Germany) and Pécs (Hungary). A sustainability assessment framework has been applied to analyse social, environmental, and economic consequences at the midpoint level (25 impact categories) and at the endpoint level (5 areas-of-protection).
- 2021.07.29.
- Tovább olvasom
Nagy Gábor, Rácz Szilárd és Jóna László tanulmányai a Magyar Urbanisztikai Társaság kötetében
Városok - Tervezés - Ingatlanpiac: Az urbanisztika aktuális kérdései. Szerkesztette: Salamin Géza - Tóth Bálint. Budapest, 2021.
- 2021.07.28.
- Tovább olvasom