Keller Tamás tanulmánya megjelent a Springer Quality & Quantity című módszertani szakfolyóiratában
2020.07.28 | 13:01Differences in Roma and non-Roma students’ ratings of their peers’ popularity:
an inquiry into the oppositional culture in Hungarian schools
with the use of a survey experiment
Oppositional culture theory posits that students who belong to oppressed ethnic minority groups define their ethnic identity in opposition to the majority of students. Minority students might restrict their achievements and effort in schools to gain popularity since they believe that their peers regard investing in pro-school attributes as a betrayal of their own culture and adaptation to the majority culture. Thus, peer pressure might explain why minority students’ performance lags behind that of their majority peers. We tested this theory among 584 seventh- and eighth grade (13–14-year-old) students in 38 ethnically diverse Hungarian classrooms. We conducted a vignette experiment in which students rated the “coolness” of fictive vignette persons whose attributes (GPA, effort, and school behavior) were randomly combined. Each student rated 12 randomly chosen vignettes. We found that Roma students rated their peers as less popular if the peers had a good GPA in classrooms with high ethnic diversity. We did not find a significant Roma/non-Roma gap in pro-school attributes in other domains such as effort and school behavior, or in non-pro-school attributes in any domain. Accordingly, we conclude that differences in ethnic identity explain little of the Roma/non-Roma achievement gap in Hungarian schools. Therefore, oppositional culture between Roma and non-Roma students appears to occur in context-specific and sporadic ways in Hungary.
Eseménynaptár
Kiemelt híreink
Az ″OTKA″ kutatási témapályázatok, a posztdoktori valamint fiatal kutatói kiválósági program 2021. évi nyertesei
A koronavírus okozta válsághelyzetben tovább nőtt a kutatói életpálya különböző szakaszaira kiírt OTKA-pályázatok keretösszege, hiszen a kutatások támogatására minden eddiginél nagyobb szükség van. Több mint 330 kutató és kutatócsoport nyert összesen 12 milliárd forint támogatást az elkövetkező 3 vagy 4 évre a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett alapkutatási pályázatokon. Az egyéni kutatókat és kutatócsoportokat megcélzó, úgynevezett OTKA-típusú programok a legkülönbözőbb kutatói kezdeményezésű projektek finanszírozásával, három pályázati kategóriában segítik a hazai tudományos élet legkiválóbb kutatóinak szakmai fejlődését, eredményeit és nemzetközi elismertségét.
- 2021.08.02.
- Tovább olvasom
Óvári Ágnes a Waste Management szakfolyóiratban megjelent új tanulmány társszerzője
This study focuses on a comprehensive sustainability assessment of the management of the organic fraction of municipal solid waste in Ghent (Belgium), Hamburg (Germany) and Pécs (Hungary). A sustainability assessment framework has been applied to analyse social, environmental, and economic consequences at the midpoint level (25 impact categories) and at the endpoint level (5 areas-of-protection).
- 2021.07.29.
- Tovább olvasom
Nagy Gábor, Rácz Szilárd és Jóna László tanulmányai a Magyar Urbanisztikai Társaság kötetében
Városok - Tervezés - Ingatlanpiac: Az urbanisztika aktuális kérdései. Szerkesztette: Salamin Géza - Tóth Bálint. Budapest, 2021.
- 2021.07.28.
- Tovább olvasom